fredag 1 maj 2009

1 Maj och Skånes djurpark!

Efter en skön sovmorgon så gav vi oss iväg till Skånes djurpark. Mitt och Mayas andra besök för säsongen och Toms första. Vädret var strålande vackert om än inte riktigt lika varmt som de senaste dagarna.
Bland det första vi såg var den här ståtliga storken. Undrar om det betyder nåt???!! :D *hoppas hoppas*
Maya var för dagen iförd sina nya älskade solglasögon. Vi hittade dem inte innan vi körde och hon var sur men till slut kom jag på att hon hade själv lagt dem i handskfacket på bilen! Lyckan var gjord!

Efter att ha sett grodor, hästar, kossor och grisar... och dessutom fått klappa lammungar.. så hittade vi den här late drullen på en sten i sjön! Han tvättade sig, gäspade och la sig sedan till rätta för en tupplur! Underbart att se!
Maya kom med en kul förklaring när vi var inne hos lammen. Det ena lammet låg tätt intill sin mamma och det berättade jag:
- Det där är lammets mamma!
- Nej det är pappan!
- Nej det är lammets mamma!
- Nej för lammets mamma är i skolan! :)

Vi fortsatte och hann titta på en flock vargar på riktigt nära håll. Vi kom också precis lagom för att se de små söta björnungarna få mat. De är så söta att det nästan gör ont! :) Efter det var det dags för glasspaus. Maya gick till pappa som stod i kön och skulle sen gå tillbaka till mig. Hon glömde säga till Tom att hon gick och så gick hon fel håll. Hon såg inte mig och innan jag fått klart för mig att Tom var av med henne så hade hon hunnit bli rejält rädd! Hemskt men på ett sätt bra för nu förstår hon vad det innebär att gå ifrån utan att säga till. Men som sagt, det sved i mammahjärtat att se hur ledsen hon var när jag kom fram och hon såg mig!

Det ledsna gick snabbt över och vi hittade hinderbanan som Maya och pappa glatt tog sig an! Balansera, klättra och skratta är bland det bästa Maya vet! Hon var riktigt duktig!

Här ovan är hon på väg uppför en klättervägg. Hon är modig!

Med lite hjälp från pappa så kunde hon gå armgång också. Det gillade hon verkligen!

Det gäller att ha tungan rätt i mun! :)

Pricken över i.. hinderbanan slutade med en rutchkana! Kan det bli bättre?!

Obligatoriska ponnyridningen! Här är Maya på hästen Pillan. 30 minuters köande för 3 minuters ridning. Väl värt det tyckte Maya!

På väg hem sov både Maya och Tom. Vi tog oss i alla fall hem och där startade vi grillen. Vi var utsvultna! Vi grillade flintastek och hamburgare. Jättemumsigt!
Toms syster Carina och hennes familj kom över. De skulle hämta Crosstrainern som jag fick i födelsedagspresent och som jag (precis som Tom förutsett) tröttnat på! Suck.. jag vet jag vet!!

Emelie roade Maya. De lekte i lekstugan och hoppade hage!



Allt som allt en helt underbar 1 maj helt fri från demonstrationer! :) Carina frågade Maya:

-Vad var bäst på djurparken?

Svaret kom blixtsnabbt:

-Pappa!

Ha en fortsatt bra helg!

M








1 kommentar:

Eimi Thorén sa...

harlig sista komentar, en sadan tar man sig genom mycket med.
kram fran asgatan