lördag 25 december 2010

Så blev det ändå julafton i år också..

Vi fick en jul i år också. Jag har in i det sista känt att jag helst skulle vilja strunta i det helt och hållet men för ungarnas skull måste man ju skärpa till sig och visa en glad front. Maya har sett mig gråta en del men jag har förklarat att jag saknar mormor jättemycket och hon har pratat massor om mormor i helgen. Igår tände vi ett ljus på trappan istället för på kyrkogården. Då kunde vi se det fina tyckte vi.

Lillejulafton spenderades hos familjen Thoren i Röke. Vi hade knytkalas och åt god mat tillsammans och sen spelade vi Wii och bytte julklappar. Maya fick en stor pyssellåda och Anya fick en fin lampa med Tingeling till sitt nya rum plus en jättesmart förvaringsgrej att hänga på väggen.

Julafton skulle Britt, Macke och Sandra komma till oss men med Tom så dassig och förkyld så ville vi inte smitta ner dom och dessutom var det en hiskeligt väglag så vi bestämde oss för att skjuta på firandet till mellandagarna. Det visade sig vara ett bra beslut trots allt för Anya hade hög feber hela julafton stackarn. Hon sov mest och orkade bara leka med sina julklappar korta stunder.

Så vi spenderade julafton själva här och det var mysigt det också även om vi saknade Mauritzsönerna jättemycket! Här är en trött mamma, en superglad Maya och en skeptisk Anya precis när Tomten har kommit! :)

Anya var alldeles feberrosig om kinderna och hon vågade inte gå fram till Tomten och hämta paket men Maya hjälpte så gärna till!

Hon assisterade Tomten med både sina egna och Anyas paket. Jag tror Tomten tyckte att det var bra!

Anya tyckte att paketen var roliga men orkade inte riktigt riva av papper och kolla på dom. Hon satt mest och tittade.

Tomten kom med så mycket paket så naturligtvis fick han ha en kram av Maya. Anya tittade lite under lugg (som om hon hade nån) och vinkade svagt.

När Tomten hade gått så öppnades paketen och Maya utbrast: Åh jag är så lycklig för mina presenter!!! Hon fick mikrofoner, Tom och Jerry-filmer, Målarböcker och kläder mm. Anya fick djungeldjur på hjul och saker som lät och blinkade. Hon orkade med en liten dans mitt i feberyran.
Klockan tre var det dags för Kalle Anka och hans vänner och för första gången satt jag och Maya och tittade tillsammans och hade jättekul! Anya och Tom sov. Börjar bli en tradition för Tom. :)
Det var så roligt att dela en så stor del av ens barndom med sitt eget barn.
Efter Kalle var det dags för mig att ta en tur med bilen och en viss tomteutstyrsel. Vi hade nämligen bytt tomtetjänst med familjen Nilsson och det funkade ju kanon!! Alla blev glada och båda tomtarna fick kramar av storögda barn! :)
Kvällen fördrevs med "Tomten är far till alla barnen".
Idag har vi varit hos Svärmor och Sven och firat jul med dom. Anya var betydligt piggare även om hon har haft feber idag också. Tom är fortfarande jättedassig och har ont ner i lungorna så jag ska försöka få iväg honom till doktorn.
Vi fick iaf god julmat och barnen fick julklappar. Barbiedockor till Maya och sjungande hund som viftar på öronen till Anya. Mamma och pappa fick choklad!
Nu är snart den här kvällen också slut och Tom och Anya sover på soffan. Funderar på om jag ska gå och lägga mig eller om jag ska se om det är nån bra film på tv.. Tror det blir det första faktiskt!
Imorron är det en god väns födelsedag! :)
God fortsättning alla





1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och god fortsättning på julen. Ser att klänningen var i största laget - men som hon växer så torde den snart passa perfekt.

Krya på er.

Kraaam från Övik