torsdag 19 februari 2009

Sportlov hos Mormor- kollage

Sportlov i Skåneland. Jag och Maya bestämde ganska tidigt att vi skulle åka till mormor och bo där ett par dagar. Vi skulle passa på att umgås och bli bortskämda av mormor. Jag skulle träffa ett par kompisar "hemifrån" och vi skulle också gå och klippa oss, både jag och Maya. Första gången för Maya.

Vi åkte dit på tisdag förmiddag och Maya och mormor satte genast igång med kanelbullebak.

Allra först måste man sätta ut formar på plåtarna. Både stora och små formar hade mormor köpt.

Därefter ska man röra ihop ingredienserna så det blir en deg.

Helst ska man INTE provsmaka degen! :)

Sedan ska den jäsa och därefter hällas ut på bakbord och knådas ordentligt! (Och som sagt INTE ätas! :))

Efter knådningen så kavlar man ut degen och brer smör på.



När man smörat så strör man på socker!



Sedan rullar man alltihop till en lång rulle.



Skär i lagom stora bitar som man sen stoppar i formar och gräddar i ugnen.



Allra sist bjuder man in goda vänner och smäller i sig ett stort antal av de färdiggräddade bullarna! :)
Här är Maya och Kimmi i farten med just detta uppdrag!
Dom har dessutom hittat sugrör som piper när man använder dom! Jätteballt!

Utöver detta projekt så hann Maya med att måla mormors naglar, bada i mormors badkar tre gånger, bli klippt för första gången, rulla upp mormors hår på spolar och få sitt eget upprullat också samt besöka traktens second hand-affär och göra fynd så som:
Molly Mus-film på vhs
Teletubbiesfilm på vhs
Fyra nya böcker
En doktorsväska (likadan som Molly har)
Samt lite nya dagiskläder.
Nu är vi hemma i Tyringe igen och Maya sover som en stock i sin säng. Jag uppdaterar här och ser sedan fram emot att min kära make ska komma hem från jobbet. Vi har inte setts på några dar nu så jag saknar honom!
Imorron är det vinkväll hos Evan och det ska bli superkul!
Tack älskade mor för tre härliga dagar! Vi älskar dig!
Kramar







Så retfullt med ett tomrum här. Om jag skriver nåt här så kommer det säkert att bli tomrum ändå efter detta. Dum funktion som jag inte hittar.. hmmmm.. hur blev den svenskan egentligen??





Inga kommentarer: