lördag 20 juni 2009

Midsommar 2009

Igår firade vi midsommar här hemma. Vi skulle egentligen gått ner till Åparken och dansat kring midsommarstången men det regnade så vi stannade hemma. Tom snickrade ihop en stång och sen var han och Maya i skogen och hämtade lite ruskor. Vi offrade också en bit av vår syrénberså.
Lina, Rickard, Ellen och Emanuel kom med famnen full av blomster och satte genast igång att klä stången. Eimi hjälpte också till när hon kom. Zoe och Maya satte igång att leka istället.
Jag sprang mest omkring och fixade med mat och dukade ut det som skulle dukas ut. Vädret var lite omväxlande. Solen sken i ena sekunden och i nästa så åskade det. Dock öste det inte ner mer än en gång under kvällen så ungarna sprang ute och lekte ändå.

Lina ser lite fundersam ut men jag tror att hon hade skoj iaf! :) Hon var så fin i sin krans. Det var egentligen Emanuels men han ville inte ha den på sig så Lina hade den istället. Rickard ser ut att tycka så också! :)

Jordgubbar och grädde är smaskens tycker Zoe och Maya. Eller.. ja.. Maya tycker mest om grädden. Efter att vi hade ätit så var det mycket bus i benen hos barnen! :)
Maten intogs iaf med förnöjsamhet. Vi hade en salig blandning av sill, lax och köttbullar men det var fantastiskt gott och trevligt sällskap. Lite snapsvisor hann vi med.
Kul att Eimi som inte är svensk lyckades sjunga svenska snapsvisor för oss som vi andra aldrig hade hört! :)

Så mysigt det är att ha goda vänner som man känner sig totalt avslappnad med! Både Eimi och Lina är mig så kära. Härligt!

Kubb är obligatoriskt på svenska sommarfester! Jag är rent ut sagt urusel på kubb och mitt lag förlorade två gånger på raken. Vi lyckades dock få ner en och annan kubb vi också och roligt hade vi och det är ju huvudsaken! :)

Efter mat och jordgubbstårta så dansade vi runt midsommarstången. Det lät hellre än bra men alla klassikerna kom med och några i repris! Maya var överlycklig och kunde nog dansat hela kvällen!

Favoriten är "små grodorna"! :)

När klockan närmade sig tio så gick jag in med Maya och Zoe. Vi läste godnattsaga och sen kom Eimi med välling men då sov Zoe redan.
Ellen och Emanuel försökte i det längsta att hålla sig vakna men Ellen däckade i mammas knä och till slut kom nog Emanuel på att det såg ganska mysigt ut så han följde storasysters exempel.

Min kära make var lagom salongsberusad och nöjd med kvällen. Han gick in och kollade fotbollsresultat medan jag agerade taxichaufför till våra gäster.
Väl hemma dök jag i säng och somnade som en stock.
Maya kom in till oss nån gång under natten och sen sov hon till tjugo i tio! KRYSS I TAKET!

Dagen har spenderats i bakfyllans och lathetens tecken! Vi har legat i soffan och ätit poplon och tittat på Madicken! Mysigt!

Igår när jag skulle köra till affären så sa Maya:
-Hejdå mamma, din jävelunge!
Vet inte om Madicken är nåt vidare föredöme men jag skrattade gott! :)

Ha en fortsatt trevlig helg
M

Inga kommentarer: