måndag 6 oktober 2008

Viktgrupp

Sedan fem veckor tillbaka går jag i viktgrupp en gång i veckan. Den hålls som ett samarbete mellan sjukhuset i Hässleholm och vårdcentralerna i Hässleholms kommun.
Gruppen har inriktning mot kognitiv beteende terapi och jobbar mycket med beteende kring mat, känslor kring ätande osv. Varje vecka får vi också kostråd och en timmes fysisk aktivitet. Meningen är att vi som inte är så vana vid att röra oss ska få prova på olika aktiviteter. Hittills har vi testat stavgång, gympa och styrketräning. Nästa gång ska vi prova frigörande dans! Jag längtar tills dess för det låter hur kul som helst!

Jag tror stenhårt på att mitt problem med mat sitter i huvudet och är så motiverad att göra något åt min vikt. Mer än jag nånsin varit! Jag känner att jag vill leva friskare och orka följa Maya i hennes lekar. För första gången i mitt liv så gör jag nånting för att jag själv vill och orkar. Inte för att någon annan tycker att jag inte duger!

Fem veckor utan godis! Det är en enorm bedrift för mig!

Måste få in mer motion i min vardag. Vill så gärna göra någon regelbunden aktivitet också men eftersom Tom jobbar eftermiddag så är varannan vecka omöjlig för mig att komma iväg på egen hand kvällstid. Har asat fram min trappmaskin från gömmorna men fy fabian vad tråkig den är. Kan riktigt se att den står här i hörnan bakom mig och räcker ut tungan! :S

Hur som helst så har jag tappat fyra kilo på de här fem veckorna och det känns så underbart att det går på rätt håll!
Och att det går sakta neråt.. då inbillar jag mig att det är lättare att hålla vikten sen!

Kommer att skriva lite här om hur det går mest för att sporra mig själv att vara ärlig och att kämpa på!

Nu kommer maken hem från jobbet. Dags för umgänge! :)
/Monica

Inga kommentarer: