måndag 15 mars 2010

Dop i Tyringe kyrka!

Igår hade vi dop för Anya. Strax innan två samlades vi i Tyringe kyrka. Anya fick på sig dopklänningen (puh.. den passade!) och sen ställde vi som skulle stå framme oss i en fin liten trupp och tågade in. Emelie höll korset och gick först. Macke var så fin som gudfar och Lina assisterade honom som den fadder hon passar så fint till att vara! Eimi skulle också varit fadder men fick inte lov eftersom hon inte är döpt i svenska kyrkan. Hon är i alla fall fadder i mitt hjärta och i Anyas!

Dopet gick bra. Anya sov gott i Mackes famn och vaknade bara till och skrek när Calle (prästen) öste vatten på henne. Maya fick hälla upp dopvatten med lite assistans av Zoe. Hon fick också torka av Anyas huvud med en fin vit handduk.

Vi spelade lite psalmer. Bl a "Du vet väl om att du är värdefull" som jag sjöng för min mamma när jag kom hem från kyrkans barntimmar som fyra åring. Mamma fällde några tårar i kyrkbänken. Fler som grät var Gina och Sandra. Sentimentala töser vet ni! :D

Efter kyrkan åkte vi till korsvirkeshuset där vi hade lånat lokal. Vi åt och öppnade presenter. Anya fick fina halsband, pengar, dopsaker och presentkort.

Tack alla för uppvaktningen!!!!



Avslutningsvis vill jag bara dela med mig av en rolig historia. Jag, Maya och Anya åkte tåg hem till mamma för några veckor sen. Tåget var försenat så vi satt i vänthallen och väntade. Ner för rulltrappan kom en ortodox präst i full mundering, dvs helsid svart dräkt och svart hatt. Han såg ut ungefär som mannen på bilden här. Maya tittade storögt på honom och sen lutade hon sig andäktigt mot mig och sa:

-Mamma.. titta tomten!!!!

Och visst hade hon en poäng?! :D



Bilder från dopet kommer snart!

Inga kommentarer: