måndag 14 december 2009

Julgranspyntning och pepparkaksbak!

Igår var det dags för den årliga julgranspyntningen. Mammas förhoppning för i år är att granen ska förbli stående. De senaste åren har granen mest blivit omkullvält och misshandlad av olika anledningar. Maya tyckte oxå att det var ett roligt uppdrag men hann med att spela lite apa när kameran åkte fram!

Nya favoritposen! :)

Jag tror hon brås lite på mamma och mormor som ju spelat revy i en massa år!


Nu är iaf julgranskulorna framplockade. Hmmm.. var ska dom placeras? Alla på samma gren! Inte? Nähä..

Glitter och ljus på plats. Nu är det finliret kvar! Maya gillade speciellt två guldänglar som varit min farmors. Dom hängdes högst upp för säkerhets skull! :)

Pappa brukar slippa undan julgranspyntningen helt men i år höll inte min rygg riktigt för att få dit alla ljus och fixa alla grenar så pappsen var så illa tvungen. Med pannan i djupa veck och under pust och stånk så kom iaf granen på plats och så här glad var pappsen när det var över! :)



När granen var klar hade vi bestämt att vi skulle baka pepparkakor. Jag och Maya bakade och pappa var bagare, dvs. fixade in och ut ur ugnen. Sen blandade vi till glasyr och målade våra bakverk.
Så här fin blir man om fingrarna av karamellfärgen! Maya älskar ju att måla och rita och att få måla på kakor var ett roligt företag. Det var lika mycket (om inte mer) färg på Maya, bordet och kläderna som det var på kakorna!

Till slut var dom iaf klara och vi kunde nöjt avnjuta nybakta pepparkakor och kall mjölk! Pepparkakorna fick högsta betyg av pappa! :)
Idag har vi varit hemma här, jag och Maya. Maya har kräkt två nätter i rad. Är jättepigg på dagarna men kräker när hon somnat. Hoppas innerligt att hon slipper kräkas i natt. I morron ska pappa vara hemma med henne så att jag kan gå till skolan och få en chans att avrunda den här terminen, som ju är min sista tillsammans med de kamrater jag gått ihop med i två och ett halvt år. Känns lite vemodigt!
Hoppas ni alla får en bra vecka!
M








Inga kommentarer: